صدور ضمانت نامه

ضمانت نامه قرارداد یا سندی است که به موجب آن صادرکننده (ضامن) حسب درخواست متقاضی (مضمون عنه) تعهد می نماید بدون هیچگونه قید و شرط، عندالمطالبه یا در سررسید معین، مبلغ معینی وجه نقد از بابت موضوع ضمانتنامه که مربوط به مضمون عنه است به ذینفع یا به حواله کرد او پرداخت نماید. یکی از مشکلات شرکتهای دانش بنیان به علت نوپا بودن و عدم اعتبار کافی نزد بانکها و همچنین عدم آشنایی کافی بانکها با فعالیتهای فناورانه، اخذ ضمانت نامه می باشد.

در واقع بانک های عامل به دلیل آشنا نبودن با ادبیات فناوری های پیشرفته، با تصور ریسک بالا برای چنین طرح هایی، به طور معمول از صدور ضمانت نامه برای اینگونه شرکت ها خودداری نموده و یا صدور آن را منوط به آورده نقدی بسیار زیاد و اخذ وثائق و تضامین سنگین می نمایند که مهیا نمودن این شرایط برای اغلب فناوران غیر ممکن است. در این راستا یکی از رسالت های صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی ارس، صدور انواع ضمانتنامه برای شرکت های دانش بنیان و فناور است.

ضمانت نامه شرکت در مناقصه و مزایده
ضمانت نامه حسن انجام تعهدات
ضمانت نامه پیش پرداخت
ضمانت نامه تعهد پرداخت
انواع ضمانت نامه

  • ضمانت نامه شرکت در مناقصه و مزایده

    ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه یا مزایده چیست؟ شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی، خصوصی و یا اشخاص حقیقی معمولاً برای خرید یا فروش اموال و یا برای اجرای پروژه‌ها یا تأمین خدمات مورد نیاز خود اقدام به برگزاری مناقصه یا مزایده می‌نمایند. در این خصوص کارفرما جهت اطمینان از وصول پیشنهادات واقعی شرکت کننده در مناقصه و ارائه پیشنهادات سنجیده و مطلوب از لحاظ مشخصات فنی و قیمت از سوی ایشان، از اشخاص شرکت کننده در مناقصه و یا مزایده می‌خواهد که به همراه پیشنهاد خود، ضمانت‌نامه‌ای به وی تسلیم نمایند تا در صورت برنده شدن در(مناقصه/مزایده)از عقد قرارداد مربوطه استنکاف نورزیده و مفاد و به شرایط پیشنهاد خود پایبند باشند.

  • ضمانت نامه حسن انجام تعهدات

    ضمانت‌نامه حسن انجام تعهدات چیست؟ این نوع ضمانت‌نامه برای تضمین و اطمینان از انجام صحیح، کامل و به موقع تعهدات(فروش کالا/ارائه خدمات)توسط ضمانت‌خواه(پیمانکار/فروشنده)، به نفع ذینفع(خریدار/کارفرما)مطابق با مفاد قرارداد منعقده فی مابین صادر می‌گردد و درصورتی‌که حسب اعلام کتبی ذینفع، ضمانت‌خواه از انجام تعهدات خود قصور نماید، بانک ضامن متعهد به پرداخت مبلغ ضمانت‌نامه طبق مفاد و شرایط آن به ذینفع می‌باشد.

  • ضمانت نامه پیش پرداخت

    ضمانت‌نامه پیش پرداخت چیست؟ در برخی از قراردادها ضمانت‌خواه(فروشنده/پیمانکار)درخواست می‌نماید که درصدی از ارزش پیمان(فروش کالا/ ارائه خدمات)، در قرارداد منعقده با ذینفع(خریدار/کارفرما)، برای شروع عملیات موضوع پیمان و در مقابل اخذ ضمانت‌نامه‌ای تحت همین عنوان به او پرداخت گردد. به موجب این ضمانت‌نامه، ذینفع اطمینان کافی از انجام به موقع تعهدات از سوی ضمانت‌خواه داشته و به تناسب پیشرفت کار و ارائه صورت وضعیت از سوی ضمانت خواه، مبلغ ضمانت‌نامه از سوی ذینفع قابل کاهش می‌باشد.

  • ضمانت نامه تعهد پرداخت

    ضمانت‌نامه تعهد پرداخت چیست؟ ضمانت‌نامه تعهد پرداخت، سندی است که به موجب آن صادر کننده (ضامن) به هر عنوان و به هرجهتی که مضمون له (ذی نفع) ضمانت‌نامه تشخیص داده و مطالبه نماید. مبلغ معینی وجه نقد از بابت موضوع خاصی که مربوط به مدیون است به محض دریافت اولین تقاضا واصله بدون این که محتاج به صدور اظهار نامه یا اقدامی از مجاری قانونی و قضایی باشد و یا نیازی به اثبات قصوروسقم داشته باشد، در وجه ذی نفع بپردازد.

میزان سپرده ومبلغ کارمزد بر اساس نوع ضمانت نامه و نوع وثیقه
نوع تضامین در مقابل سقف ارائه خدمات و نوع خدمت
موشن‌گرافی ضمانت نامه